Aktiviteter och utbildningar för ledare

Som ledare har du möjlighet att göra grejer som bara är för ledare. Både aktiviteter och utbildningar på lokal, regional och nationell nivå.

Kick-off

I början av varje termin har vi en kick-off där vi kombinerar planering av terminen/året med en utmanande aktivitet. Kick-offen är för äldre scouter och ledare.

Ledaravslutning

Om man varit ledare under terminen blir man bjuden på en ledaravslutning, några dagar efter den ordinarie avslutningen. Det blir mat, kul umgänge och en liten present för att säga tack.

Utbildningar

Scouterna erbjuder utbildningar via sin folkhögskola. Vissa utbildningar sker digitalt, andra i Stockholm, men också många i Skåne. Följ länken nedan för att se hela utbudet.

Läs mer om Scouternas utbildningar på Scouternas folkhögskola!

Läs särskilt om utbildning för scoutledare på Ledarskapsön!

Folkhögskolans kurskatalog hittar du här!

Trygga Möten

Trygga Möten är den kurs som är obligatorisk för alla som är ledare i en scoutavdelning, styrelseledamöter och övriga som regelbundet är med i scoutverksamheten med barn/ungdomar. Den syftar till att sprida kunskap om övergrepp, kränkningar och mobbning och att ge ledare mod att agera om de upptäcker att något sådant sker. Kursen går bland annat igenom hur man kan arbeta förebyggande och hur man bör agera om något händer i verksamheten. Du får tillgång till den via vårt medlemsregister Scoutnet.se.