Scoutkläder och märken

Scoutdräkten är vår scoutskjorta, alternativt T-shirt eller pikétröja, i vår egen färg som kallas ”majolicablå”. Dessutom har vi en särskild scouthalsduk. Det finns en halsduk som är blå med en gul bord, det är den svenska halsduken. Men så har vi en egen kårhalsduk som är vit. Scoutskjorta/tröja och halsduk har scouter över hela världen som sitt gemensamma kännetecken, men färgen varierar mellan länderna. När vi har scoutskjortan/tröjan visar vi att vi tillhör samma ”lag”. På scoutskjortan sätter vi även olika märken som visar var vi kommer från, och vad vi varit med om och lärt oss.

Varje termin delas det ut märken i de olika åldersgrupperna efter vad vi lärt oss den terminen. Men det fins några märken som man får när man köper en skjorta. Har du en ny skjorta och behöver märken, fråga efter dessa ”Sverigemärke, Europamärke, WAGGGS/WOSM märke och kårmärke”. Första gången får man de gratis, men vill man ha fler så kostar de 10kr st.

Scoutdräkt kan du köpa på Scoutshopen, som också säljer andra scout- och friluftsprylar, böcker med mera.

Var vilka märken ska sitta ser du här! Kolla längre ner för tydligare text på scoutskjortan!