Övernattning utomhus

Ta på dig:

• Kläder efter väder/årstid, stövlar eller grova skor
  • Vindtät jacka, varm tröja *
  • Scoutskjorta och eller scoutt-shirt om man har
  • Mössa, vantar/handskar *

Packa i stor väska eller ryggsäck:

• Sovsäck, ev kudde
  • Liggunderlag
  • Kläder att sova i
  • Toalettsaker: tandborste, tandkräm, handduk mm.
  • En hel omgång ombyteskläder **
  • Ev. extra omgångar sockor och strumpor **
  • Varm tröja *
  • Varma byxor *
  • Ev. mössa, vantar, halsduk *
  • Matsaker: tallrik, mugg eller kåsa, bestick
  • Regnkläder
  • Stövlar om de inte redan är på *

Annat:

• Gosedjur
  • Liten ryggsäck för dagsutflykter
  • Ficklampa
  • Vattenflaska
  • Papper, penna
  • Kortlek / andra spel
  • Godis för max 20kr
  • Sittunderlag
  • Kniv (om du har tagit knivbevis)

VIKTIGT: Scouterna ska inte ha med mobil!! Vill scouterna nå sina föräldrar eller vice versa har ledarna telefoner och nummer till alla föräldrar.

*Anpassa klädsel och ombyten efter årstid och väder, men tänk på att vädret kan slå om snabbt.
** Om du ska övernatta mer än en natt så utöka antalet ombyten av underkläder.

Här kommer några tips vid packningen:

• Föräldrar får gärna hjälpa till att ta fram saker, men packa själv ner allt i ryggsäcken/väskan så du vet var du har dina saker.
  • Packa saker som hör ihop i påsar, gärna med olika färg, det blir lättare att hitta då, t ex påsar för ombyteskläder, nattsaker inkl toalettsaker, matsaker mm. Ta även med någon tom påse för använda och blöta kläder.
  • Försök att få ihop packningen till ett eller max två väskor, helst ryggsäck. Träna hemma på svåra spännen, knepiga dragkedjor mm, du måste kunna klara dig själv under övernattningen. Men vi ledare finns alltid där för hjälp.
  • Ta inte matsaker av porslin eller glas, plast eller plåt är bättre. Packa helst matsakerna i tygpåse så att de torkar efter disken.
  • Märk allt du är rädd om med namn. Det blir också lättare för oss att veta vems det är om vi hittar det.